کولر گازی بانه

خرید کولر گازی واسپلیت

کولر گازی بانه

خرید کولر گازی واسپلیت

نشت گاز در کولرگازی وخطرات ناشی از آن

سه شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۶، ۰۳:۰۶ ب.ظ

نشت گاز در کولرگازی از مشکلات شایعی است که معمولا بعد از استفاده ی طولانی مدت و یا انتقال دستگاه از مکانی به مکان دیگر پیش می آید در این مقاله قصد داریم در رابطه با نشت گاز کولرگازی و سوالات مربوط به آن پاسخ دهیم.

 

گاز موجود در کولرگازی چه نام دارد ؟

گاز فریون یک نام تجاری برای دسته ای از مواد شیمیایی که به عنوان یک سردکننده در سیستمهای مطبوع (به عنوان کلروفلوروکربن ها یا CFC) استفاده می شود.

فریون گازی است که در دمای اتاق به صورت گاز است ولی وقتی خنک میشود یا فشرده به حالت مایع درمی آید. گاز فریون غیر قابل اشتعال، بی رنگ و نسبتا بی بو است. بعضی از گازهای فریون یک عطر اتر مانند دارند.

گاز فریون و انواع گاز فریون

انواع گاز فریون تجاری عبارتند از:۱.گاز فریون R134a تترافلئوراتان برای اتومبیل
۲.گاز فریون R22 کلئورودی فلئورومتان برای تهویه مطبوع
۳.گاز فریون R410A جایگزینی برای گاز R22 از زمانی که تولیدش در جهان به خاطر آسیب رسانی به اتمسفر قطع شد.

گاز فریون به متراکم کننده اسپلیت اضافه میشود.متراکم کننده خارج از خانه و بر روی سیستم اسپلیت که بر روی دیوار خارج از مجتمع مسکونی قرار دارد نصب است.

گاز فریون به یک سیستم چرخشی بسته که پیوسته بازیابی میشود اضافه میشود. نشتهای گاز فریون می توانند از متراکم کننده بیرونی یا در داخل ساختمان زمانی که به متراکم کننده پمپ میشود رخ دهد.
انجمن ملی تهویه مطبوع در آمریکا توصیه میکنند که سطح مایه خنک کننده سیستم تهویه باید هر سال چک شود.چرا که یک سیستمی که تنها ۱۰% کاهش سطح خنک کنندگی داشته باشد,میتواند باعث افزایش هزینه شما تا ۲۰% به صورت ماهیانه بشود.
و همچنین ادامه کار سیستم تهویه مطبوع با سطح خنک کنندگی پایین میتواند در نهایت به کمپرسور شما خسارت جبران ناپذیری وارد کند.

گاز فریون ۴ بار سنگین تر از هوا است و به همین خاطر در موقع نشت سریع به سطح زمین میرسد و به سرعت به خاطر نوسانات بالای آن پراکنده می شود.

نشت گاز فریون چیست ؟

همانگونه که در بالا توضیح دادیم فریون یک گاز سنگین تر از هوا است که هنگام سرد شدن به مایع تبدیل میشود و از آن در داخل و خارج کولر گازی برای سرد یا گرم شدن خانه استفاده می کنند.اگر به دلایلی گاز فریون از دستگاه کولر شما خارج شود، شما نشت فریون خواهید داشت و به سرعت باید مشکل را حل کنید.

 

خطرات نشت گاز فریون

اگر کولر گازی شما دچار کمبود گاز فریون شود کارایی آن بسیار کم خواهد شد. با کاهش ۱۰ درصد از گاز فریون مصرف نیرو حدود ۲۰ درصد افزایش می یابد و در نتیجه هزینه قبض برق شما زیاد می شود.
نشت گاز فریون همچنین برای سلامت جسمانی شما نیز خطرناک است. حتی با وجود اینکه ممکن است اثرات طولانی مدت جدی نداشته باشد، با این حال استنشاق گاز فریون ممکن است باعث سرگیجه و احساس خفگی شود. کسانی که دچار مشکلات قلبی هستند در معرض خطر بیشتری قرار میگیرند.

اگر تهویه مطبوع در خانه شما نشت کند، به سرعت به یک گاز تبخیر می شود و برای ساکنان خانه مضر است.نشتی گاز ممکن است باعث ایجاد تعدادی از مشکلات جسمانی مانند حالت تهوع، سردرد یا حتی آسیب دیدگی در موارد شدید شود. هنگامی که CFC ها در تماس با پوست قرار می گیرند، ممکن است باعث خشکی، ترک خوردگی و تحریک پوست شود. استنشاق کوتاه مدت CFC ممکن است موجب افزایش ضربان قلب، سرگیجه و از دست دادن هماهنگی شود در حالی که قرار گرفتن بصورت طولانی مدت ممکن است به شرایط جدی پزشکی نظیر بیهوشی، تنگی نفس، سرفه بیش از حد و یا حتی مرگ منجر شود.
نشت گاز فریون به محیط زیست نیز آسیب میزند و باعث میشود لایه ازن آسیب ببیند.

 

چگونه نشت گاز فریون را تشخیص دهیم؟

اگر کولر گازی به درستی کار نکرد و هنگام روشن بودن از آن بوی بدی به مشام رسید، کولر گازی شما احتمالا دچار نشت گاز فریون شده است.

اگر کارایی کولر گازی شما خیلی تغییر کرده است و مانند گذشته هوای خنک ندارد ممکن است گاز آن نشت کرده باشند.

هریک از موارد فوق می تواند نشان دهنده نشت گاز فریون در کولرگازی شما باشد.پس اگر با این موارد برخورد کردید حتما با یک تعمیرکار حاذق و ماهر مشاوره کنید و اجازه دهید که دستگاه تهویه مطبوع شما را بررسی نماید.


دلایل نشت گاز در کولرگازی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که باعث نشت گاز فریون می شود فرسایش فلز در طول زمان است. این مشکل میتواند با جایگزین کردن قسمت جزئی از آن برطرف شود اما اگر آسیب رسیده به آن بزرگ باشد باید کل دستگاه عوض شود.این یکی دیگر از دلایلی است که چرا پیدا کردن و تعمیر کردن زودهنگام نشت گاز فریون ارجحیت دارد.
آسیب رسیدن به بدنه کولر گازی هم میتواند باعث همچین مشکلی شود، بنابراین مراقب باشید که به بدنه کولر گازی آسیبی وارد نشود.چون ممکن است دلیل نشتی گاز کولرگازی همین موضوع باشد.
دستگاه کولر گازی شما ممکن است از ابتدا دچار نشتی گاز فریون باشد مخصوصا اگر به درستی نصب نشده باشد.
برای اینکه مطمئن شوید کولرگازی شما بدون مشکل و به شیوه ی درست کار می کند، حداقل یک بار در سال برای بررسی آن با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید. اگر عمر کولر گازی شما بیشتر از ۱۰ سال است بهتر است تصمیم به تعویض آن بگیرید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۲/۰۱
  • ۱۵۹۶ نمایش
  • baneh cooling

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی